torsdag 12 november 2009

Vecka 43




Efter ett besök hos Jano i Bjurholm hade jag min design helt klar och hade dessutom inhandlat vissa material och verktyg jag skulle komma att använda. Min kniv skulle ha fyra olika material i skaftet, Masurbjörk ca 1cm tjock bit närmast bladet, sedan en bit älghorn inramad med silverplåt och svart vulkanpapp på båda sidor och resterande masurbjörk. Masurbjörken färgade jag blå med narvsvärta och, och tanken var att älghornet i mitten skulle lysa som en stjärna på natthimlen och dra ögonen åt sig. Dock experimenterade jag så den benvita färgen förbyttes mot ett flammigt utseende för att likna fossila ben.
När kniven var klar kvarstod arbetet med att göra knivslidan, det som tar mest tid med att göra en slida är förarbetet och efterarbetet. Alltså att få till en bra mall och sedan pauta för att få ett snyggt utseende, själva sömnaden går relativt fort. Mallen som jag blev nöjd med slöt ihop exakt runt kniven. När mallen ska överföras till lädret, läggs 5 mm till på båda sidor för symånen. När jag skär ut läderbiten gör jag det med ca 45 graders vinkel. Man lägger lädret med skinnsidan uppåt och vinklar mattkniven så att spetsen pekar in mot slidans mittpunkt. Om man ska få det bra måste man ha en ny mattkniv och se till att kunna göra hela snittet längs sidan i ett enda drag annars får man ett hack i sömmen. Om man gör som jag sagt och lägger lädret i blöt i 10 min kan man märka ut var sömmen ska vara och syla hål, hålen skall göras så att de hamnar mitt på den skurna ytan, på så vis får man en söm som nästan smälter in i slidan och det ser mycket snyggare ut än en söm som sticker ut någon centimeter. Slidan pautades och polerades för hand, samt färgades i samma färg som slidan och jag blev nöjd med resultatet, jag hade gjort en kniv utav mitt första knivblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar