torsdag 12 november 2009

Vecka 42

Knivslöjd del 1
Vecka började med att skissa och få fram formen av en kniv. Knivens tre olika delar skulle smälta samman och höra ihop. Obrutna vågiga linjer från topp till tå. När vi skulle börja smidet av knivbladet stod det klart för oss att det skulle bli svårt att få till knivblade exakt så som vi ville ha dem. Det var trots allt första gången för mig och de flesta i klassen att smida sitt eget knivblad. Knivblad blev gennerellt sett mindre än vad våra skisser ville. Det var inget problem för mig tyckte jag utan anpassade min skiss och kunde använda mina former andå. Knivbladet polerades och tången förminskades kraftigt för att underlätta det kommande arbetet med att få in tången i knivskaftsmaterialet. Resten av veckan jagade jag älg men tänkte hela tiden på hur jag kunde förbättra min design. Dels genom färgval och hitta högklassigt material.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar