måndag 9 november 2009

Vecka 39

V39
Ramkonstruktion med spegel, utdragslåda och stomme
Vi fick två veckor på oss nu att tillverka tre produkter, produkterna fick gärna sammanfogas till en produkt och de olika delarna vi skulle göra var en ramkonstruktion med lös spegel, alltså likt äldre dörrar med lös skiva fasthållen innanför en ram. En utdragslåda och en stomme av något slag, med ben. Jag valde att sammanföra dessa delar till ett nattduksbord, med dubbbeldörrar likt ett pottskåp och döljt innanför dörarna skulle det finnas en utdragslåda högst upp och ett hyllplan nedtill.

Jag la ner mer tid än normalt på val av färg och form innan jag gick vidare och gjorde en skalenlig ritning. Jag ville få fram en mörkbrun färg som skulle täcka hela utsidan av skåpet utom avlastningsytan som jag ville få att likna ett höstlöv, större delen av lövets kropp skulle liga horisontellt medans stjälken skulle vandra upp mot väggen. Tanken var att man snett framifrån skulle kunna se hela lövet som om det var målat på väggen. Färgen skulle vara orange, med ljust inslag av rosa. Som ett asplöv jag sett tidigare I höst. Dörrarna skulle som sagt också vara bruna, men i spegeln ville jag måla ett motiv med guldfärg. Jag tecknade några motiv och valde att forstätta arbetet på en kronhjort i två olika vinklar, en profil och en rakt framifrån på varsin dörr.

Ritningar av nattduksbordet gjorde jag ifrån två olika vinklar, en framifrån och en ifrån sidan (se bild 1), i stora drag bygger min form på fyra ben som är sammanfogade med tapp och tapphål, åtta stycken sammanfogningar. Emellan benen sänktes sidostyckene in så att benen sticker utanför. Sidorna skulle göras av limträskiva i furu liksom bordsskivan och bottten. Bakstycket skulle göras av plywood. När jag hade klart för mig hur många delar jag skulle ha och dimensionerna räknade jag ut hur mycket material jag skulle behöva för att tillverka limträskivorna och benkonstruktionen. När det var gjort hämtade jag allt material och hyvlade alla delar, samt klöv ut lameller och ben.

Benen ville jag få ihop först för att jag skulle kunna få en tredimensionell bild av mitt arbete och kunna korrigera eventuelle brister i min ritning. Jag tappade ihop benen genom att borra ur tapphål i benen och sågade ut tappar i reglarna, med hjälp av bandsågen. När själva stommen/benkonstruktionen var klar var det lättare att kunna såga ut sidostyckena ur limträskivorna och plywooden. De hyvlade ner till 1 cm tjocklek och limmades och skruvades fast. Forts v 40

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar