måndag 9 november 2009

Vecka 40



V40
Forts, Ramkonstruktion med spegel, utdragslåda och stomme
I veckan fortsatte jag med arbetet med mitt nattduksbord, jag hade förberett alla delar utom utdragslådan och glidlister till den. Jag mätte innermåttet mellan sidor, förstycke och bakstycke. Nu visste jag hur bred och djup låda jag kunde göra. Jag klöv ut lådstycken ur ett furuplank och hyvlade ner dem till 14 mm. I cirkelsågen sågade jag ut de exakta längderna. Sidostycken skule sammanfogas med laxstjärtssinkning och efter att ha märkt ut alla såganvisningar använde jag bandsågen för att såga ut dem. Jag använde mig av tilten på bandsågen för att såga ut sinkorna som skulle ha lutning. Men jag kom på att endast ena sidan av sinkorna kunde sågas ut med tilt, sen fick jag improvisera genom att stödja mitt arbetsstycke mot anhållet i rätt vinkel.

Torrpassning gjordes och smärre finjusteringar med nålfil, sen använe jag mig av cirkelsågen för att såga ut ett spår som mina glidlister skulle kunna glida i.

Botten på lådan gjorde jag I plywood och jag ville att botten skulle vara 5 mm bredare och längre än lådans innermått, För du skulle jag kunna såga ut ett 3 mm brett spår I sidorna på lådstyckena 10 mm från nederkanten och kunna skjuta in botten i de spåren , en sorts notning. När allt passade limmades lådan ihop i fogarna.

För att få bästa glidmöjlighet för lådan var glidlisterna tvugna att vara helt vågräta och det åstakom jag genom att föra in glidlisterna I spåren och hålla I hop alla delar, sätta dem på rätt plats och markera med blyerts var de skulle sitta. Sedan skruvades listerna fast med en skruv längst in, så att jag fortfarande kunda röra dem runt skruven som en axel. Sedantogs lådan bort då jag kollat att den gled bra och listerna skruvades fast även I andra änden.

Det som nu var kvar att göra var att tillverka dörrarna och sätta på bordsskivan. Jag ville vänta med att sätta fast skivan tills jag gjort dörrarn för att skivan skulle sticka ut över dörrarna ville jag vänta och se så att det skulle se bra ut och passa ihop innan jag fäste den.

De två dörrarn skulle täcka hela framsidan, men för att få svällmån för dörrarna ville jag ha 5 mm bred spalt mellan dörrarna där de möttes på mitten, för att dölja spalten skulle jag fästa en list på en av dörrarna som skulle sticka ut över den andra dörren, man skulle då vara tvungen att öppna den dörren först och stänga den sist, när det väl var klart.

Ramarna gjordes I furu och jag fick fram lister som var lika breda som benen på konstruktionen för att det skulle se symetriskt ut. Jag sågade lister som skulle bli till ramar, I geringssågen med 45 graders vinkel.

För att kunna fälla in en skiva i spegeldörrarna var jag tvungen att ta bort material längs insidan av alla fyra lister, genom att ställa in cirkelsågen så att jag får en fals i listerna 1 cm brett och 0,7 cm djupt.

Notning med lös fjäder.
Listerna skulle sammanfogas I hörnen så jag skulle få 90 graders vinkel á fyra hörn. Alla fyra hörn skulle ha en s.k lös fjäder. Den har till uppgift att hålla ihop ramen. Den konstrueras på så vis att man sågar ut ett stycke ur en träskiva, med längsgående fiberriktning, så att fjädern väl på plats har sina fibrer I 90 grader mot listernas fiberriktning. En not sågas ut på justersågen längs hela den gerade ytan /limytan . Sedan limmade jag ihop de två ramarna och när de torkat finjusterade jag min skivor som skulle bilda speglar i dörren och la dem på blats. Skivorna var lika tjocka (0,7 cm) som min fals var djup, då skulle skivorna ligga i samma nivå som baksidan ramen. När skivan låg nedsänkt I samma nivå som ramen spikades gerade lister fast I skarvarna mellan spegel och ram för att hålla speglarna på plats. Jag hade tillverkat en ram med slät fyllning I linje med ramens baksida.

Dörrarna sattes på plats så jag fick två utanpåliggande dörrar, och bordsskivan pluggades fast och min konstruktion var komplett. Nu väntade arbetet med att spackla och slipa, för att få finnish.

Målningen tog två dagar i anspråk, grundmålning med vit färg och sedan ytterligare spackling och slipning. Färgsättningen blev sedan svart inuti, förutom lådan som målade med vit grundfärg och guldmettalic färg. Utsidan av skåpet målade med tre lager brun Allmogefärg, bordskivan med tre lager orange Allmogefärg.

Motvivmålningen på speglarna gjordes med samma guldfärg som lådan målats med.

Till slut kunde jag lägga på första lagret med lack, högblank båtfernissa. När jag målat hela skåpet och prövat att färgen inte släppte när den kom i kontakt lackens lösningsmedel gick jag I väg och drack kaffe. Tio minuter senare var jag tillbaka och upptäckte att guldfärgen börjat lösas upp av lackens lösningsfärg och mina guldhjortar såg ut att befinna sig i dimma. Besvikelsen byttes snart ut, när jag konstaterat att det såg ganska läckert ut, dock hade båda hjortarna inte runnit ut lika mkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar