måndag 20 april 2009

Vecka 17 Något som höjjer min kropp

V 17

Något som höjer min kropp.


Veckans uppgift:
Fri tolkning av frasen: ”Någonting som höjer din kropp”. Skapa någonting med minst en fogningsteknik som vi fått lära oss de senaste två veckorna.



Frågeställning:
Vad kan höja min kropp? Någon accessoar som gör att man sticker ut, gör mig finare. Jag började knyta an till et avsnitt vi tidigare haft om att ungdomar designar sig själva genom tatueringar, smycken, märken o.s.v. Kunde jag kanske göra något coolt i trä? Solglasögon kanske. Nej det skulle jag nog inte hinna. Pust . Blackout! Vad ska jag göra?

Planering:
Jag tog en hel dag i anspråk för att få inspiration och skaparlust. Tog bussen ner på stan och gick och kikade i olika butiker, inrednings, hobby, slöjd och teknikbutiker. Till slut fastnade jag vid urverken på Clas Ohlsson. I mitt huvud tänkte jag att en väckarklocka som får upp mig på morgonen kan kvala in som ”Något som höjer min kropp”. Långsökt tolkning men varför inte. Jag köpte ett vanligt urverk utan väckarfunktion och tänkte göra något intressant åt just väckanordningen. På en inredningsbutik hade jag tidigare sett många olika ljusstakar, värmeljushållare och olika hyllor. Min idé började växa fram. Jag skulle sinka ihop en urtavla med ett hyllplan, där det skulle få plats värmeljus. När jag bollade idén med några kompisar sa någon att plastvisarna kanske skulle smälta av värmen från värmeljusen, haha vilken bra idé eftersom visarna är närmast ljusen vid sex, halv sju tiden, borde det bildas så mkt rök att brandvarnaren startar. Väckarklockan var uppfunnen i min galna hjärna. Självklart skulle aldrig den här idén någonsin testas men den kunde användas som ett lustigt inslag och ett argument för mitt produktval vid den obligatoriska presentationen/utvärderingen på fredag.



Arbetsgång:
I mitt skåp hade jag en bänkskiva i bok, limträskiva som jag sparat på ett tag. Nu skulle jag använda den här 4cm tjocka skivan till min klocka. Måtten på klockan skulle vara 24 ggr 28cm, hyllan skulle vara en förlängning av urtavlan, 10cm bred. Hyllplanet urgröptes med stämjärn så jag fick en långsmal skålform att ställa värmeljusen i.
Jag hade nu blivit van att sinka och mina sinkor blev välskurna och tajta, men p.g.a. att jag valt en limträskiva som redan hade limfogar i sig sprack det i dem, samt att jag fick alltför korta fibrer i de sinkor som skurits ur hyllplanet. Men ve den som ger sig, jag centrumtappade fast hyllan istället och när jag limmat ihop den syntes det aldrig utan man tror att den sinkats ihop. Slöjd handlar om att göra misstag, rätta till eller gömma dem och ta lärdom så man gör nya fel nästa gång.
Urtavlan skulle inte ha siffror hade jag bestämt men jag ville smycka ut den med karvsnitt. Karvsnitten gjordes hemma vid skrivbordet med en slöjdkniv för vi hade tidsbrist.
Behandlade med rå linolja och jag målade mina initialer med svart oljefärg och en tunn pensel, på framsidan av urtavlan.


Reflektion:
Använd massivt trä och ha inga tidigare limskarvar där du ska sinka. Bok är ett hårt material och det går att få fina sinkor, men det är svårt att göra karvsnitt i, särskilt i en limträskiva där fibrerna i de olika lamellerna går huller om buller.
Är nöjd med resultatet och särskilt hur jag fick idén, var tvungen att jobba mig ur min svacka, sätta mig i en ny miljö för att få nya inputs till mitt tankearbete och hur jag kombinerade olika idéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar