måndag 20 april 2009

Vecka 15 Nu börjar vi foga oss.

Fogning av alla de slag. Vi började fogningsavsnitet med att bekanta oss med olika varianter och fick veta lite historik. Fogarna har till uppgift att hålla ihop två eller flera olika stycken. Innan man uppfunnit ett bra trälim kunde man foga ihop tex en låda med sinkfog. Att foga ihop en möbel som stog i ett hus som det varierade mycket i temperatur och luftfuktighet var tvungen att ges utrymme att svälla och krympa, då var inte ett trälim något alternativ.
Experiment gjordes och jag prövade att göra flera fogningar med genomgående sinkfog. Jag ställdes inför problem med at förstå hur vinklar skulle göras, för att vara starka. Träet sprack o.sv. Jag arbetade fram en metod att få bort material utan det skulle spricka. Jag kände mig reda att börja jobba med en produkt.
Vi fick två uppgifter att få klart på tre veckor. Den ena skulle vara ett skrin/låda med minst två ihopfogningar med sinkor (se bild till höger), sedan skulle lådan innehålla en inredningsdetalj. Denna detalj skulle även den innehålla en fogteknik. Uppgift två skulle vara någonting som skulle lyfta min kropp, fri tolkning, men var tvungen att innehålla en fogteknik.
Idéer till en fiskelåda började ta form i mitt huvud, den skulle innehålla flera fack med plats för krokar, fiskedrag och linor. Skissandet började och jag fick fram en bra plan. Arbetsordningen var väldigt viktig för mig, för jag skulle resa hem över påsk och skulle då bli tvungen att frakta min produkt med mig med flyg. Jag var alltså tvungen att få ihop lådan snabbt och sedan frakta inredning löst i lådan, samt ha med mig lite verktyg i lådan.
Först till kvarn började jag limma ihop färdigklyvna lammeller av furu för att få breda sarger, lock och botten. Anledningen till att limma ihop flera stycken är att få ut ett bredare material, utan att den radiella krympningen skall göra att skivan böjjer sig. Jag skulle med facit i han ha bett om att få dessa lammeller klyvna en gång till för att få en tunnar skiva, för att slippa hyvla ner så mycket material. Jag skulle heller inte behövt haft så bråttom med att sätta ihop lådan först, innan man hunnit lära sig av andras misstag, lådans vinklar blev dock bra, men ett av hörnen blev inte riktigt tajt, för att det inte fanns riktigt med tryck under limmningen. Jag borde även från början märkt upp alla lösa delar, så man visste vilken sarg som skulle sitta vart för att passa bäst, samt kunnat se att alla hörn blev rätt gjorda med vinklar. Trots alla missöden kan veckan summeras ihop och har varit kul, min nyfikenhet har gett utdelning. Pröva allt minst två gånger innan det är skarpt läge.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar