onsdag 18 mars 2009

Taserudstake i ny tappning.



Veckans tema handlade delvis om att utmana oss själva. Jag har länge velat göra en Taserudsstake och kände nu att tidpunkten var rätt. Att på bara ett par dagar göra en sådan ljusstake skull helt klart bli en utmaning och för att göra det ännu lite svårare valde jag att göra den i furu.
Jag började måndagen med att försöka göra ett arbetsschema och fundera ut hur alla delarna skulle se ut och vilka proportioner. Steg ett var att göra en skiss (se höger bild).
Med skissen framför mig började jag fundera ut hur jag skulle fortsätta och bestämde mig för storleken.
Den böjda formen som ramar in ljusstaken ska egentligen vara massiv men jag hade inte tid för det, så jag bestämde snabbt att jag skulle skiktlimma. Eftersom jag aldrig gjort detta förut fick jag använda min fantasi för hur en form skulle se ut.
Alla andra delar har yxats till och finskurits med kniv för att få det råa utseendet.
Kan man måla en Taserudsstake? Svaret på frågan är nog nej. En taserudsstake skall vara i naturlig färg, möjligtvis betsad lite mörkare. Jag ville vara lite nyskapande och målade ljusstaken med oljefärg utblandat med rå linolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar