måndag 16 mars 2009

Råslöjd -slev


När man jobbar med rått virke och använder sig av grovhuggning får man anpassa sig efter materialet. Med detta menar jag att materialets form och fiberriktning till stor del får bestämma formen. Någon vis person har sagt att han ur ett träblock plockar fram den färdiga formen, alltså man behöver bara skala av allt överflödigt och så framträder konstverket. När jag jobbade med att göra sleven hade jag en bild i huvudet (en skiss i tanken), jag ville ha en lätt slev med inget överflödigt material. Efter att ha valt ut rätt bit, som möjliggjorde min krökta form började jag arbeta bort allt överflödigt. Att jobba på detta vis att låta materialet bestämma lite grann kan man nästan komma in i ett tillstånd av trans då man inte behöver tänka på vad man gör hela tiden, man bara gör. Man designar allt eftersom, då man måste anpassa hela tiden då man gör små misstag, man måste tro lite på ödet och förlikas med den tanken. Allt händer av en anledning och det finns inga fel bara rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar